Jaha, så smakar asfalt!
Moderator: Nesse
- Geronimo
- Regionskontakt Västra Götaland
- VTX-modell: VTX 1300, 2006
Re: Jaha, så smakar asfalt!
Får besök av en besiktningskille nästa vecka. Ska bli jäkligt intressant och se hur de tänker. Det som naturligtvis blir det knepiga att bedöma är ju tanken med sin speciallack och motiv. Det andra är ju enkelt att byta ut.
Fick priser på vissa orginalprylar idag. T.ex ett orginal avgasrör kostar 13.232:- plus den sneda biten längst bak 2.762:- Den lilla kromade plåten som döljer skarven mellan avgasrör och krök kostar 3074:-. En tank kostar nästan 24.000 spänn !!!! Nånstans måste det ju vara galet. Jag har ett Roadhouse system på som kostar 5800:- (lite billigare ändå om jag skickar efter från staterna). Vad kommer jag få ersättning för?
Ja det kommer bli spännande då det mesta som skadats inte är orginal. Kommer att följa upp på forumet hur det går. Kan bara säga så här långt så har kontakterna med försäkringsbolaget (Bilsport och MC-föräkringar) varit bra.
Återkommer
Tony
Fick priser på vissa orginalprylar idag. T.ex ett orginal avgasrör kostar 13.232:- plus den sneda biten längst bak 2.762:- Den lilla kromade plåten som döljer skarven mellan avgasrör och krök kostar 3074:-. En tank kostar nästan 24.000 spänn !!!! Nånstans måste det ju vara galet. Jag har ett Roadhouse system på som kostar 5800:- (lite billigare ändå om jag skickar efter från staterna). Vad kommer jag få ersättning för?
Ja det kommer bli spännande då det mesta som skadats inte är orginal. Kommer att följa upp på forumet hur det går. Kan bara säga så här långt så har kontakterna med försäkringsbolaget (Bilsport och MC-föräkringar) varit bra.
Återkommer
Tony
Senast redigerad av Geronimo den 02 okt 2009, 09:08, redigerad totalt 1 gånger.
Low, long and fat
- snake
- Klubbmedlem
- VTX-modell: VTX 1800, 2002
- Kontakt:
Ska bli vansinnigt intressant. Som sagt. Orginal är dyrt! Ett nytt blinkerreglage kostar i Sverige 1450 kr. I usa 350 kr... Något är fel i Sverige. Dom skyller på kort säsong, men dom lagerför ju ändå inte allt i Sverige. Dom köper in det via centrallager i Europa. Men det är klart, det är många munnar att mätta. Först Moder Honda i USA/JApan, sedan den Europeiska importören, sedan svenska honda, sedan den svenske handlaren som säkert ska ha 40-50% marginal. Beskyll mig för att vara opatriotisk, men jag köper allt mitt direkt från USA. 300% överpris i Sverige. Där någonstans tar snåltarmen vid och patriotismen spolas ut med badvattnet. 24000 för en tank. Helt sjukt. :?
Honda VTX 1800C -02
Excelsior Henderson Super-X -00
- Nesse
- Regionskontakt Örebro
- VTX-modell: VTX 1300, 2005
- Kontakt:
Hear, hear! Håller med Snaken utan att slingra mig. jag blev paff när Hondaverkstaden gav mig offerten på 28530 SEK för att ersätta de delar som blivit skadade av fasadputs. Det var alltså alla "kromade" plastkåpor samt några aluminiumdelar. Priset i USA är inte i närheten av det... Jag dealade med försäkringsbolaget och verkstaden får serva min hoj lite extra i stället som kompensation för utebliven försäljning av alla de delar som jag inte kommer att beställa. Några prylar kanske man ersätter...
---::: safeguard the environment, GO GReeN :::---
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
VTX 1300 R, VTR 1000 F, CRF 1100 Africa Twin
- Toolbox
- VTX-Shopen
- VTX-modell: vtx 1800 2002
- Kontakt:
Nesse skrev:Hear, hear! Håller med Snaken utan att slingra mig. jag blev paff när Hondaverkstaden gav mig offerten på 28530 SEK för att ersätta de delar som blivit skadade av fasadputs. Det var alltså alla "kromade" plastkåpor samt några aluminiumdelar. Priset i USA är inte i närheten av det... Jag dealade med försäkringsbolaget och verkstaden får serva min hoj lite extra i stället som kompensation för utebliven försäljning av alla de delar som jag inte kommer att beställa. Några prylar kanske man ersätter...
inte undra på att det är dyrt att försäkra motorcyklar
(när nesse tvättat sin moppe synds inte ett puts)
//TB
- alba
- Mästare
- VTX-modell: vtx 1800c
- Kontakt:
Tjena Hiawatta
Jag ser att alla vurmar för att du klarade dej helskinnad och utan blesyrer
Så jag tillägger, det va ju bra !
Så här är det
Hojen skall vara besiktigad eller dockumenterad på ett riktigt sätt
Antingen genom bilder på alla förändringar eller uppvisad på försäkringsbolaget
Alla förändringar bör vara prissatta
Därefter sätt premien för respektive unika projekt
Så har du ovanstående dockument så är det nog inga problem, så vitt jag förstår
ANNARS
Lack ersätts enligt hojens seriemässiga utförande, ingen
ersättning för t.ex. motivlack.
Inte heller lämnas någon ersättning för fördyrande ersättningsdelar
Typ kromdetaljer mm
Om du inte har dessa ting, så kanske vid syns på en orginalare till sommaren
Å DU HUR FAAAN SKA DU FÖRLAKLARA GAFFELBENEN ?
Det skall bli intressant att följa utvecklingen
Ett litet tips till alla med extrautrustning, fota allt och skicka in det till respetive försäkringsbolag
Så här är det
ANNARS
Typ kromdetaljer mm
Om du inte har dessa ting, så kanske vid syns på en orginalare till sommaren
Ett litet tips till alla med extrautrustning, fota allt och skicka in det till respetive försäkringsbolag
Black med tangerin flames 1800c
106,07Hk 170,67Nm !!!! More is less !!
- Raffe Gbg
- Mästare
- VTX-modell: VTX 1300, 2008
Jäkligt bra tips alba, ska se till att få det gjort till våren när allt det nya förhoppningsvis är på plats. Tack igen. /Raffe
Svart VTX 1300 R -08 med extra allt - nästan...
"Det är mycket bättre att vara glad"
"Det är mycket bättre att vara glad"
- Västerlanda
- Guru prospect
- VTX-modell: VTX 1800C -06
Uppmuntrande :shock: :shock: , men mkt bra info.alba skrev:Tjena Hiawatta
Så här är det
ANNARS
Typ kromdetaljer mm
Om du inte har dessa ting, så kanske vid syns på en orginalare till sommaren![]()
VÄSTERLANDA
"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
"LIVE NICE AND HAVE FUN"
VTX 1800C -06 Svart
VT 750C2 -02 Svart o Cream
- snake
- Klubbmedlem
- VTX-modell: VTX 1800, 2002
- Kontakt:
Jag har IF. Jag ställde frågan till dem eftersom jag lagt ut kanske 100.000-120.000 extra på min cykel. Dom täcker allt så länge jag har kvitton kvar. Ingen högre premie på grund av detta. Jag var nöjd med svaret, men har aldrig behövt syna korten. Som ni vet har jag sveriges långsammaste VTX så det är inga problem att hålla den upprätt. 
Honda VTX 1800C -02
-
axa
Hej.Raffe Gbg skrev:Jäkligt bra tips alba, ska se till att få det gjort till våren när allt det nya förhoppningsvis är på plats. Tack igen. /Raffe
Vill bara säga att bilsport/mc har en extra försäkring ang extra utrustning.Om jag inte minns fel kostar den ett par hundralappar per sesong,det kan vara värt.
mvh axa
- Geronimo
Då har besiktningskillen varit och kollat hojen. Tycker det blev en korrekt och bra uppgörelse. Jag hade förberett vad alla prylar kostade, både orginal samt de som är bytta mot annat fabrikat.
Får ersättning rakt av för de skadade delar som ska bytas, oavsett om det är orginal eller annat. Här blev det t.ex billigare för försäkrings-bolaget för att jag inte hade orginal avgas, samtidigt som vissa prylar blev dyrare för dom, exempelvis luftrenaren, blinkers, backspegel mm.
Ersättningen är vad nytt kostar ute i handeln.
För lack på tank o skärm, samt buckla på tank får jag en summa som jag tror och hoppas ska räcka.
Självrisken jämkas med att jag byter delarna själv.
De skadade delarna ska sedan returneras till bolaget.
Upp till 25.000 kan man tydligen ha extra utrustning för utan något tillägg i försäkringen.
Ja, då är det bara att kavla upp ärmarna.
Tony
Får ersättning rakt av för de skadade delar som ska bytas, oavsett om det är orginal eller annat. Här blev det t.ex billigare för försäkrings-bolaget för att jag inte hade orginal avgas, samtidigt som vissa prylar blev dyrare för dom, exempelvis luftrenaren, blinkers, backspegel mm.
Ersättningen är vad nytt kostar ute i handeln.
För lack på tank o skärm, samt buckla på tank får jag en summa som jag tror och hoppas ska räcka.
Självrisken jämkas med att jag byter delarna själv.
De skadade delarna ska sedan returneras till bolaget.
Upp till 25.000 kan man tydligen ha extra utrustning för utan något tillägg i försäkringen.
Ja, då är det bara att kavla upp ärmarna.
Tony
Senast redigerad av Geronimo den 07 okt 2009, 15:37, redigerad totalt 1 gånger.
Low, long and fat
- alba
- Mästare
- Kontakt:
Bra deal, tycker jag, men vadå ? du måste väl ha lulull för mer än 25 loppor
Ligger lacken utanför dom 25
Vintern är lång G

Ligger lacken utanför dom 25
Vintern är lång G
- Geronimo
Det kraschade prylar för 16.500:- som jag får ersättning för. Dessutom tillkommer, tycker jag, en skälig ersättning för reparationen av tank o skärm.
Hojen totalt är nog påkostad närmare 100.000:-, vågar inte räkna efter. Inklusive den nya sadeln som anlänt
Vad jag tror menas med de där 25.000:- som står i försäkringspappren är nog att, utöver orginalgrejerna så ersätts fördyrande utrustning med max 25.000:-. I princip, om hojen brinner upp så ersätts man med marknadsvärdet på hojen. Har man sen kostat på den typ 40.000:- extra så får man max ut 25.000 för detta. Om detta sen är packväskor, annan lack eller guldplätterade backspeglar så spelar det nog ingen roll, men man får nog bevisa det genom kvitto eller annat.
Detta är som sagt vad jag tror. Det kan ju vara idé att snacka med försäkringsbolaget om man kostat på en del, det kan ju vara värt nån extra slant i premie.
Tony
Hojen totalt är nog påkostad närmare 100.000:-, vågar inte räkna efter. Inklusive den nya sadeln som anlänt
Vad jag tror menas med de där 25.000:- som står i försäkringspappren är nog att, utöver orginalgrejerna så ersätts fördyrande utrustning med max 25.000:-. I princip, om hojen brinner upp så ersätts man med marknadsvärdet på hojen. Har man sen kostat på den typ 40.000:- extra så får man max ut 25.000 för detta. Om detta sen är packväskor, annan lack eller guldplätterade backspeglar så spelar det nog ingen roll, men man får nog bevisa det genom kvitto eller annat.
Detta är som sagt vad jag tror. Det kan ju vara idé att snacka med försäkringsbolaget om man kostat på en del, det kan ju vara värt nån extra slant i premie.
Tony
Low, long and fat
- alba
- Mästare
- Kontakt:
Då löser det sej nog galant, för din del, (bara lite gargepyssel)
Jag fick för mej att det va mera lulllull som hade gått åt fanders, vid din fadäs :shock: :shock: :shock:
Det brukar ju repas lite här och där vid en volt.
Alba
Jag fick för mej att det va mera lulllull som hade gått åt fanders, vid din fadäs :shock: :shock: :shock:
Det brukar ju repas lite här och där vid en volt.
- Martin
- Klubbmedlem
- VTX-modell: VTX1300 2004
Får jag gissa på en Ultimate X, för då sitter du gott nästa säsong? Lycka till med vinter mekat, bra att det löste sig så du blev nöjd.
Martin
Martin
- Geronimo
Nej Martin, det blev en, ja va fan hette den nu, Saddlemen tror jag. Läcker tycker jag. Hoppas den är bekväm också men det är ju inte det viktigaste, man e väl Biker
T
T
Low, long and fat