Jo så måste jag erkänna att jag sedermera har blivit lite biten av samma "bacill" som Bobby...
Det är ju faktiskt jäkla skönt att ha på lite digg musik medan man dånar fram på "Den Store Starke"!
Dock känner man/jag fort för att slå av på volymen när man kommer i mer krävande stads-trafik osv!.
MEN... "Propp-hörlurar" och mina öron har aldrig funkat ihop...

Och så tro att dom ska sitta kvar när man trär på sig hjälmen!?... -Nej, det funkar dåligt!
Och så blir det allt för knotigt att komma till pytte-små knappar som man måste använda kanten på nageln för att kunna träffa!... :twisted:
Här är det ju absolut en fördel med "Scala" headsettet då det är enkelt att justera volymen utanpå hjälmen!
Så kom jag på!
Jag har ju radio på mitt Scala Rider sett! Och det finnes små batteridrivna FM-sändare!
MEN... Den där Scala-radion är inte någon höjdare!... Och att lyssna på musik i dom små högtalarna funkar bara inte. Det är bara skrammel!...
Sagt och gjort. -Jag köpte ett par "Koss Porta Pro" lurar och klippte av högtalarna. -Klippte så av Scala-högtalarna i hjälmen och lödade dit Koss-högtalarna i stället!
MEN... Den där Scala-radion är inte någon höjdare!... Och den orkade inte att driva Koss-högtalarna. -Det blev rätt och slätt för låg volym!...
Så kom jag på att det finnes små portabla hörlur-förstärkare!
For iväg och köpte en pytteliten "Insigna" booster, och lödade dit 3,5mm. jack både från Scala'n och till högtalarna!
MEN... Den där Scala-radion är inte någon höjdare!... Med förstärkaren som stör vid sin sida, klarade den inte att ta in något som helst... FM-sändaren hittade den när den var max 3cm. borta... :|
Och ljudet för tal -intercom/telefon blev skit-dåligt!...
Det kan altså bara konstateras att "Scala Rider" INTE kan användas med "Koss Porta Pro"!
Där emot ger ju Koss-högtalarna skit-bra ljud!!! Jäklar vilket gott ljud det blev i hjälmen när jag satte Mp3-spelaren rakt i högtalarna! -Inte minst med "Insigna" boostern!! :!:
Så efter en massa lödande hit och dit blev det så här:
"Koss Porta Pro" är tunna och fina, och med boostern spelar dom riktigt häftigt!
Dom får sitta en aning förskjutet från "mitt framför örat". En 3,5mm. jack låter dom kopplas till Mp3-spelaren med eller utan booster. (Booster-sladden räcker fint till bröstfickan)
"Scala Rider" har återställts till original utförande, och dom tunna högtalarna med kardborre på baksidan har jag satt delvis utanpå Koss-högtalarens skumgummi, och delvis på hjälm-stoppningen, så att den är mitt framför örat.
Därmed kan jag spela musik med gott ljud (med sladd) från Mp3'n till Koss-högtalarna, och ändå kunna prata i intercom'en/telefonen, då Scala högtalarna ger fantastisk bra (och högt) ljud när det gäller tal! Och kan ställas högt nog för att skära över Mp3'n!!
Det skal sägas att detta sista är "garage-erfarenhet"... Om det visar sig att det inte funkar likaväl så säger jag ifrån!... :roll: