Så jag köpte en liten leksak redan för flera år sedan, men som inte tålde någon vind alls.. (Hade väl med mig på Notodden ett år)
Så blev det en sån där 4-propellers leksaks-drönare i somras. Mycket fascinerande! Köpte en liten action-kamera också med bättre bild än det som hängde på. Men det är ett himla styr att försöka få några mjuka fina bilder då också denna är för lätt... -Dessutom sliter den med att lyfta nåt särskilt, så att få på ett riktigt kamerafäste funkade inte. (gimbal)
Jag har länge suttit och läst om utvecklingen av dessa drönare. Och det har skett mycket i det sista. Speciellt med pris-nivån på lite mer proffs grejer.
Nu blev det en riktigt härlig kall period här om veckan med -15 till -25 grader och fantastiskt klar luft, så då måtte jag bara slå till!
Så jag sålde min gamla bil
Den har inbyggd GPS, och håller sig alltså i ro själv! (man kan köra upp den i luften och så bara släppa spakarna!)
Den har en räckvidd på flera km!! Och utan att hacka softvaran kan man flyga upp till 500m. högt!
Den har också en fantastisk liten 4K kamera, som hänger i gimbal, (typ elektroniskt gyro) och alltså hänger i våg oavhängigt av drönaren! Kameran kan också tiltas upp/ned.
Man kopplar till en padda (eller tel.) till kontrollen, och ser i samtid det som kameran ser. Och kan följa med på kartan. Man kan alltså flyga långt iväg utan att ha visuell kontakt med själva drönaren! -Super fascinerande!!
Har bara använd den några gånger ännu, men här har jag klippt ihop mina första försök. Så kan ni se hur fint vi bor!
För er som har varit här. -När jag filmar från 500m. rakt mot solen, så är Tjøme och Verdens Ende helt ytterst där land slutar i hav. Kvälls-sol bilderna är från Moutmarka en liten bit nord-väst om Verdens Ende.
Tønsberg är alltså då åt andra hållet (vattnet mellan öarna och Tønsberg har fryst) -Kvälls-mörker-bilderna är inifrån Tønsberg.
Den kan väl vara kul att ha med sig på träff!!
https://www.youtube.com/watch?v=KatPcKQSa-E