Hej!
Var och provade Shark Evoline i dag.
Var väl lite som väntat tycker jag. Positivt!
Hakan är nätt och lätt att fälla upp och igen, och som uppfälld märks den nog inte alls!
Solvisiret har fördelen att vara steglöst!
Som väntat går "kinderna" ganska långt fram i förhållande till många "vanliga" halvhjälmar, så inte blir man väl lika tuff att se på som de som kör med t.ex. en Philipinsk potta klädd med läder-imitation...
Jag frågade killen i affären vad han fått för respons från kunderna, och han tyckte nog att det genomgående var lite mer anmärkningar på ljud. Konstruktionen är ju inte
helt slät och glatt som utsidan på en ordinär hel-hjälm..
Men det kan väl knappast bli mer ljud än med en vanlig öppen-hjälm så?... Stående inne i affären så tyckte jag den dämpade ljudet en hel del! men det är nog risk för en del turbulens-ljud i hög fart.
Det är förresten
god plats till högtalare vid öronen!
Snabb-fäste på hak-remmen!
Överraskande tung...
Passform är ju så klart helt individuellt, men den passade min skalle fint!
Som jämförelse så passar mig INTE typ Bandit och Roof hjälmar som är korta i längd-riktningen. Näsan tar i glaset...

Och det blir för trångt i pannan...
Hjälmar som PASSAR min skalle är t.ex. Caberg och Schubert... -så kanske det säger något?...
Storlek var som det brukar för mig.
XL (60cm?) var skön och rymlig! men kanske lite stor för att vara helt godkänd på race-track...
L (drygt 58cm?) var å andra sidan lite väl trång. Klämmer gott om kinderna så den inte går att snurra, men kommer liksom inte helt ner på skallen. Då måste jag börja att försöka klämma in (eller ta bort lite av) frigoliten i pannan, och kommer antagligen att känna mig lite beklämd den första säsongen...
Dock vill hakan i framfälld position hjälpa till att klämma ihop lite extra om kinderna, så jag är fortfarande lite tveksam vilken jag ska välja... (fast det är ju svårt att göra en för stor hjälm mindre... det är lättare åt andra hållet!...)
Jo men det var dagens butik-provnings-recension!
Summan av kardemumman så vill nog både jag och Sissel ha varsin sån här! Grejen är ju att man kan åka på långtur, och ha möjligheten att få hel-hjälm med ett handgrepp om det blir rusk-väder!
Som jag ser det är skillnaden med en flip-up-hjälm att man
kan inte köra landsvägs-fart med en sådan öppen! Vartfall inte någon längre sträcka.. Det kan man utan tvekan med den här!
Sen kvarstår så klart hurvida det drar på ögonen eller såna saker, det är ju också individuellt och omöjligt att veta i affären tyvärr...
På minus-sidan så tror jag nog det kan vara ganska ljudlig! Är nog en hjälm man hellre får ha proppar i öronen än Vivaldi i högtalarna..
Tyckte också den var tung!
Ps.
Detta var "Serie 2" jag provade. Det är visst en ytterligare förbättrad "serie 3" på gång, men inget som min leverantör har per i dag.
/Orre